Wednesday, 5 June 2013

Air menitik dari air cond (indoor unit)

Pernah anda tak air menitik keluar dari air cond dalam rumah anda? Kalau pernah, apa yang anda lakukan? Tadi saya baru saja selesaikan masalah ni. 
Apa yang saya lakukan ialah :
1. Saya buka cover depan air cond (indoor).
2. Pastikan punca air menitik (air menitik sebab drain pipe tersumbat).
3. Saya ambil vaccum (vaccum yang boleh sedut habuk dan air). Jangan guna vaccum yang x boleh sedut air, nanti vaccum dengan tuan punya vaccum boleh 'jalan'. Ehehehe.
4. Sedut pada paip yang dibahagian luar (tempat air keluar). Sedut sampai air bole keluar dengan sendirinya.
5. Dah selesai masalah tu. 

Paip tersumbat selalunya terjadi disebabkan ada jelly dalam paip tu. 
Buka cover indoor unit, tengok masalah apa yang berlaku.
         Industrial vaccum (wet & dry)
        Sedut pada paip yang di luar
Air dah keluar, bermakna dah tak tersumbat.





20 comments:

  1. terima kasih diatas perkongsian info.

    ReplyDelete
  2. thanks dgn ilmu yg di kongsikn..

    ReplyDelete
  3. Salam..aircond rumah saya air mnitik dekat dalam..kalau saya trus buka juga aircond tu agak2 bahaya tak?air mnitik bnyak sangat..

    ReplyDelete
  4. Salam.. aircond rumah saya pun tetiba air berjurai jatuh dari depan habis karpet dan toto. Baru jugak install x sampai setahun. Belum kesempatan check paip drainage. Jelly yg menyebab sumbat tu datang dari mana? -Ann, nilai.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih...info sangat membantu. Saya bru selesai membersihkannya...tapi saya tdk guna vakum, sya guna dawai khas (utk paip tersumbat ) dan tiup pakai mulut...hehe..terima kasih sekali lagi

    ReplyDelete
  6. terima kasih ...info yg sangat berguna ....baru buat tadi..ekon dh ok

    ReplyDelete
  7. terima kasih ...info yg sangat berguna ....baru buat tadi..ekon dh ok

    ReplyDelete
  8. Aslkum..terima kasih atas perkongsian info yg brguna.Aircond sy jg bermasalah. Air menitik2. Walaupun sy xtahu langsung mngenai aircond ini tp dng info yg d kongsi td in sha Allah esok sy akan cuba buat.

    ReplyDelete
  9. Aslkum..terima kasih atas perkongsian info yg brguna.Aircond sy jg bermasalah. Air menitik2. Walaupun sy xtahu langsung mngenai aircond ini tp dng info yg d kongsi td in sha Allah esok sy akan cuba buat.

    ReplyDelete
  10. Info yg sgt2 membantu.. saya nak cuba buat kejap lg...aircon saya air menitik dr indoor unit.

    ReplyDelete
  11. terim kasih di atas maklumat ini. ac saya kat tingkat 2 jadi paip keluar agak tinggi. tak boleh nak sedut. jadi saya goncang2 sikit ac pastu air dah berenti keluar.

    ReplyDelete
  12. HARI BAIKKU PEKERJA OFSingapore

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN TANAH DAN TANPA JALAN JOSE LUIS Syarikat Pinjaman. Saya SANGAT SELESAI HARI INI DAN ALLAH BLESS JOSE LUIS syarikat pinjaman
    ,
    Nama saya Margarida maria Saya dari bandar Ayer Rajah di Singapura Saya sudah berkahwin, saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    Semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    Harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    Kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    Diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    Pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    Sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di Email: (joseluisloans@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    Kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Tuhan bahawa pinjaman itu
    Syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    Sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (Joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    Hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Berhubungan dengan baik JOSE LUIS Syarikat pinjaman hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman JOSE LUIS untuk tawaran pinjaman asli mereka.
    Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Pinjaman untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.
    ///

    ReplyDelete
  13. Halo,
    Saya seorang pemberi pinjaman Pinjaman Asing yang saya memutuskan untuk memberikan pinjaman jangka pendek, sederhana dan panjang kepada orang-orang jujur ​​yang walaupun pendapatan bulanan mereka berjuang untuk memenuhi keperluan asas mereka. Sama ada anda seorang broker yang ingin membantu pelanggan mencari pembiayaan peribadi atau pelabur yang ingin memaksimumkan pulangan anda, saya lelaki awak!

    Kami mempunyai sejumlah besar "Modal Persendirian" dan secara agresif mencari pinjaman ekuiti hartanah. Hubungi saya jika anda mahu keputusan!

    KAMI DAPATKAN FUND BERIKUT:

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Pinjaman Tunai Keluar Semua Jenis Hartanah
    • Bangunan Multi-keluarga / Pangsapuri
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Jambatan / Pembiayaan Mezzanine
    • Pinjaman untuk Pembeli Asing
    • Pinjaman Komersial
    • Tanah / Pembinaan
    • Produk Komersial / Multifamily Baru, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    • Jumlah Pinjaman: $2,000USD - Di atas

    Gonzalez Andres Financial Company
    E-mel: gonzalezandresloan@gmail.com
    Laman web: gonzalezandresblog.wordpress.com

    ReplyDelete
  14. Ofrecemos Préstamos Privados, Comerciales y Personales con tasas de interés anuales mínimas tan bajas como el 3%. Otorgamos préstamos dentro del rango de $ 1,000.00 a $ 500,000.00. Si está interesado, respondame ahora. Contáctenos en whatsapp +1(214)305-8945, correo electrónico: willianloanfirm6@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Saya ada masalah nak buka cover air-conditioning. Puas tarik tak mo buka. Skru saya dah buka semua

    ReplyDelete
  16. Nak kena beli vacumm yg blh sedut air la plk..hadoiiiiiiiii

    ReplyDelete
  17. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete

Blower fan trip

Blower trip sebab star delta contactor jammed. (gambar contactor yang dah rosak)   Spare part (contactor baru)   Contactor yang telah di cab...