Wednesday, 5 June 2013

Air menitik dari air cond (indoor unit)

Pernah anda tak air menitik keluar dari air cond dalam rumah anda? Kalau pernah, apa yang anda lakukan? Tadi saya baru saja selesaikan masalah ni. 
Apa yang saya lakukan ialah :
1. Saya buka cover depan air cond (indoor).
2. Pastikan punca air menitik (air menitik sebab drain pipe tersumbat).
3. Saya ambil vaccum (vaccum yang boleh sedut habuk dan air). Jangan guna vaccum yang x boleh sedut air, nanti vaccum dengan tuan punya vaccum boleh 'jalan'. Ehehehe.
4. Sedut pada paip yang dibahagian luar (tempat air keluar). Sedut sampai air bole keluar dengan sendirinya.
5. Dah selesai masalah tu. 

Paip tersumbat selalunya terjadi disebabkan ada jelly dalam paip tu. 
Buka cover indoor unit, tengok masalah apa yang berlaku.
         Industrial vaccum (wet & dry)
        Sedut pada paip yang di luar
Air dah keluar, bermakna dah tak tersumbat.





25 comments:

  1. terima kasih diatas perkongsian info.

    ReplyDelete
  2. thanks dgn ilmu yg di kongsikn..

    ReplyDelete
  3. Salam..aircond rumah saya air mnitik dekat dalam..kalau saya trus buka juga aircond tu agak2 bahaya tak?air mnitik bnyak sangat..

    ReplyDelete
  4. Salam.. aircond rumah saya pun tetiba air berjurai jatuh dari depan habis karpet dan toto. Baru jugak install x sampai setahun. Belum kesempatan check paip drainage. Jelly yg menyebab sumbat tu datang dari mana? -Ann, nilai.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih...info sangat membantu. Saya bru selesai membersihkannya...tapi saya tdk guna vakum, sya guna dawai khas (utk paip tersumbat ) dan tiup pakai mulut...hehe..terima kasih sekali lagi

    ReplyDelete
  6. terima kasih ...info yg sangat berguna ....baru buat tadi..ekon dh ok

    ReplyDelete
  7. terima kasih ...info yg sangat berguna ....baru buat tadi..ekon dh ok

    ReplyDelete
  8. Aslkum..terima kasih atas perkongsian info yg brguna.Aircond sy jg bermasalah. Air menitik2. Walaupun sy xtahu langsung mngenai aircond ini tp dng info yg d kongsi td in sha Allah esok sy akan cuba buat.

    ReplyDelete
  9. Aslkum..terima kasih atas perkongsian info yg brguna.Aircond sy jg bermasalah. Air menitik2. Walaupun sy xtahu langsung mngenai aircond ini tp dng info yg d kongsi td in sha Allah esok sy akan cuba buat.

    ReplyDelete
  10. Info yg sgt2 membantu.. saya nak cuba buat kejap lg...aircon saya air menitik dr indoor unit.

    ReplyDelete
  11. terim kasih di atas maklumat ini. ac saya kat tingkat 2 jadi paip keluar agak tinggi. tak boleh nak sedut. jadi saya goncang2 sikit ac pastu air dah berenti keluar.

    ReplyDelete
  12. HARI BAIKKU PEKERJA OFSingapore

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN TANAH DAN TANPA JALAN JOSE LUIS Syarikat Pinjaman. Saya SANGAT SELESAI HARI INI DAN ALLAH BLESS JOSE LUIS syarikat pinjaman
    ,
    Nama saya Margarida maria Saya dari bandar Ayer Rajah di Singapura Saya sudah berkahwin, saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    Semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    Harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    Kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    Diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    Pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    Sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di Email: (joseluisloans@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    Kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Tuhan bahawa pinjaman itu
    Syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    Sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (Joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    Hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Berhubungan dengan baik JOSE LUIS Syarikat pinjaman hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman JOSE LUIS untuk tawaran pinjaman asli mereka.
    Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Pinjaman untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.
    ///

    ReplyDelete
  13. Halo,
    Saya seorang pemberi pinjaman Pinjaman Asing yang saya memutuskan untuk memberikan pinjaman jangka pendek, sederhana dan panjang kepada orang-orang jujur ​​yang walaupun pendapatan bulanan mereka berjuang untuk memenuhi keperluan asas mereka. Sama ada anda seorang broker yang ingin membantu pelanggan mencari pembiayaan peribadi atau pelabur yang ingin memaksimumkan pulangan anda, saya lelaki awak!

    Kami mempunyai sejumlah besar "Modal Persendirian" dan secara agresif mencari pinjaman ekuiti hartanah. Hubungi saya jika anda mahu keputusan!

    KAMI DAPATKAN FUND BERIKUT:

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Pinjaman Tunai Keluar Semua Jenis Hartanah
    • Bangunan Multi-keluarga / Pangsapuri
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Jambatan / Pembiayaan Mezzanine
    • Pinjaman untuk Pembeli Asing
    • Pinjaman Komersial
    • Tanah / Pembinaan
    • Produk Komersial / Multifamily Baru, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    • Jumlah Pinjaman: $2,000USD - Di atas

    Gonzalez Andres Financial Company
    E-mel: gonzalezandresloan@gmail.com
    Laman web: gonzalezandresblog.wordpress.com

    ReplyDelete
  14. Ofrecemos Préstamos Privados, Comerciales y Personales con tasas de interés anuales mínimas tan bajas como el 3%. Otorgamos préstamos dentro del rango de $ 1,000.00 a $ 500,000.00. Si está interesado, respondame ahora. Contáctenos en whatsapp +1(214)305-8945, correo electrónico: willianloanfirm6@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Saya ada masalah nak buka cover air-conditioning. Puas tarik tak mo buka. Skru saya dah buka semua

    ReplyDelete
  16. Nak kena beli vacumm yg blh sedut air la plk..hadoiiiiiiiii

    ReplyDelete
  17. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  18. Halo,
    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

    Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa ada tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan apa pun sehingga saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam kehidupan dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

    ReplyDelete
  19. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berhutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dijalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya menelepon Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia Radu dan saya terkejut ketika pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya jamin bahwa Anda akan bersaksi seperti yang saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

    ReplyDelete
  20. Saya ingin mengembalikan semua kemuliaan kepada Allah atas apa yang dia gunakan Bunda Alicia Radu untuk melakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di Malaysia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak itu hidup telah menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah berusaha mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya ditolak dan dikurangi karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapatkan pinjamannya dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang Ibu dan seberapa benar pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia mengatakan kepada saya bahwa itu adalah benar dan saya menghubungi Bunda Ibu Alicia Radu dan mengajukan pinjaman dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam saya mendapat peringatan uang pinjaman saya di akun saya dan ketika saya memeriksa akun saya pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya bersumpah bahwa perusahaan mana pun yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan deskripsi perusahaan, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com) dan Anda juga dapat menghubungi saya via email saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk informasi dan juga teman saya ROBBI melalui emailnya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  21. Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

     Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.


    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya mempunyai toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
     jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
     semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.
     e-mel: (rebeccawalker700@gmail.com)
     nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
     e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)

    ReplyDelete

Blower fan trip

Blower trip sebab star delta contactor jammed. (gambar contactor yang dah rosak)   Spare part (contactor baru)   Contactor yang telah di cab...